Ferdig før forventet på slipp

28.04.2013

Vi slippet lørdag 20.04 og etter slipping på lørdagen fikk vi vasket og skrapet endel. Søndagen skrapet/pusset vi ferdig og det ble også tid til å få på endel primer. Mandagen gikk bort i bare regnvær. Da er det ikke så godt å få primeren til å sitte, så hele den dagen gikk vekk. Tirsdag etter arbeidstid jobbet vi videre med priming, samt at alle sjøvannsinntakene ble sjekket og silene rengjort.

Det var litt blåskjell i noen av silene.

 

Vi legger på godt på med primer etter prinsippet, heller litt for mye enn for lite. De fleste natene undervann blir godt overmalt, samt alle bare flekker der vi har skrapt oss inn på treverket. Dette året blåste det sterkt når vi var på slipp og det medførte at vi aldri tidligere har fått så god tørk på treverket selv om det også regnet endel underveis. Dette ga veldig god heft for primeren og det var en fornøyelse å prime.

Selv om vi tidligere år har ventet til det var tilsynelatende tørt, så har det også vært noen plasser med overflatefuktighet og dårligere heft. Småpartier har da gjerne blitt tørket med blåselampe, men i år var alt tørt og ingen problem med å få primer til å sitte. Så.., selv om det ulte i riggen og stundom knakte litt i sidestøttene og undertegnede seriøst vurderte rømningsplan, så gjorde det underverk for tørking av treverk. Ønsker likevel mindre vind neste år! 

Kåre og Ingvald jobber i vei.

 

Alle steder sjekkes for mulige bare flekker og er vi i tvil, legger vi på litt ekstra.

Her undenfra kjølen som er målt til 35 cm bred.

 

Noen nater får litt etterfylling av natestoff.

 

Sjøvannsfilterene skrus på etter at vi har lagt på primer/bunnstoff under og da var der ikke tid til mer på tirsdagskvelden.

 

Frustrerende nok, så var det oppholdvær i arbeidstiden onsdag og torsdag og pøsregn når klokka nærmet seg 16:00. Vi fikk ikke nyttet disse dagene til priming, men benyttet tiden til å tilpasse revelister på storbommen hjemme.

 

Det passer så fint så. Skal bli kjekt å få dem på plass igjen. Bommen er forøvrig gran, revelistene eik.

 

Fredag etter arbeidstid var det strålende vær og vi kjørte ut til slippen klar til storinnsats for å få gjort mest mulig mens været holdt seg. Da vi kom frem, ble vi lettere sjokkert da vi så Sandefjord fornøyd liggende på sjøen, der hun lett triumferende vugget i takt med småskvulpende sjø.

Første tanken var at det muligens var en båt med lekkasje eller noe som tilsa at den måtte hurtig på slipp, men neida, skøyta var ferdig den! Slippen der ute er svært populær og det er mange som vil opp og som et resultat av dette hadde eieren av slippen benyttet oppholdsperiodene når vi var på jobb, pusset propell, malt en stripe hvitt over vannlinja, samt påført nytt bunnstoff. Alt stillas var fjernet og skøyta akkurat sjøsatt da vi kom frem og neste båt lå på tur for å tas opp. Da ble det 6 dager på slipp og ikke to uker som vi hadde tenkt i utgangspunktet, men det er veldig greit :-) 

Ikke rart slippen er populer med slik service, men vi tar det også litt til etterretning og bestemmer oss for at neste år skal vi ordne det slik at vi kan ta fri de dagene skøyta skal på slipp slik at vi kan få gjort nytte av all tiden med oppholdsvær. 

I stedet for å jobbe for fullt fredagskveld fikk vi oss en flott tur på sjøen hjem igjen til kaiplassen vår. Nydelig!, men vi legger også merke til at det er på høy tid å gi dekket et nytt oljestrøk og plan for lørdagsarbeid tar form.

 

Skuta vel til kai i Haugesund og med ny bunnsmøring tar hun seg godt ut. Skrogsidene får vi heller ta ved hjelp av flåte ved kaiplassen.

 

Planene for lørdag 27.04 var først og fremst å olje dekk, samt se nærmere på varmtvanns-slangene som er nyskiftet. Flott med nye slanger, men vi oppdaget at vi ikke lenger hadde varmevann og det var ikke fullt så flott. Det er Ingvald som er mekanikeren her, så mens han utfører sine magiske mekaniske evner med varmtvannet, benytter jeg tiden til å pusse luka som går ned til forpiggen.

Det er litt fasinerende med trekkfastoljen, og da tenker jeg både på lukt og utseende. De to nedenforstårende bildene er forøvrig tatt tilnærmet på samme tid, men fra forskjellig vinkel. På det ene bildet har vi mørkt dekk og det andre lyst. Jeg krysser fingrene for og håper sterkt at trekkfastolja viser seg verdig skuta på sikt, for jeg begynner å like oljen svært så godt!

 

Søndagen striregner det og tiden nyttes til å lage mal til merket som skal være foran navnet i baugen. Et eldre kart over Fredrikstad havn ofres, og ved hjelp av et bilde på nett samt ligning med en ukjent for å forstørre nettbildet, så ble malen ganske bra.

Jeg kan forøvrig godt huske at jeg på ungdomsskolen fnøs heftig over matten og mente det var noe vi ALDRIIII kom til å få bruk for. (Ser det for meg i et lite tilbakeblikk her: overdrevne svartsminka auger, halvpunkete klær selvfølgelig med hull, og et sannsynligvis rimelig irriterende påståelig ansiktsuttrykk, der jeg hevda bestemt at matte "va jaffal nåke så eg aldrig kom til å broka" og det burde være kun for spesielt interesserte...) Jojo, vi blir vel alle mer eller mindre voksne etterhvert.

Vel, jeg har bitt meg i det flere ganger, matten har jeg hatt god bruk for ved mange anledninger både i jobbsammenheng og privat, og når det kan brukes til slike fornuftige ting som dette så er beklagelsen herved offisiell. Malen ble bra den :-)

 

Antall kommentarer: 0

Navn: E-postadresse: Hjemmesideadresse:
Melding:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)




Skriv inn koden innebygd i bildet